مبارزه با بیماری زنگ زرد در گندمزار‌های بهبهان

مدیر جهاد کشاورزی بهبهان از اجرای عملیات پیشگیری و مبارزه با بیماری زنگ زرد در گندمزار‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر : 4615
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷

بهبهان آنلاین:

سیدحمیدرضا رشیدی گفت: باتوجه به هشدار‌ها درخصوص بیماری زنگ زرد گندم، عملیات پایش در حدود ۱۴ هزار هکتار از گندمزار‌های بهبهان درحال اجرا است.مبارزه با بیماری زنگ زرد در گندمزار‌های بهبهان

وی با بیان اینکه ۶ گروه در شهرستان عملیات پیشگیری و مبارزه با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم را بر عهده دارند، افزود: در حدود ۲ هزار هکتار از مزارع عملیات پیشگیری و در حدود ۵ هکتار مبارزه با این بیماری انجام شده است.

زنگ زرد با زنگ نواری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غلات در ایران است و بیش از زنگ‌های دیگر گندم شیوع دارد و علاوه بر گندم روی جو، چاودار، یولاف و بیش از ۳۲۰ جنس از علف‌های هرز خانواده گندمیان حمله می‌کند.

علائم بیماری ابتدا روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌های زرد یا نارنجی به قطر نیم میلیمتر تشکیل می‌شود، تاول‌ها پس از بهم پیوستن به صورت خطوط یا نوار‌هایی در امتداد رگ‌برگ ۲ سطح برگ ظاهر می‌شوند و از برگ‌های پایین شروع شده و سپس به برگ‌های بالایی شیوع پیدا می‌کند.

علاوه بر برگ‌ها گاهی محور خوشه، غلافها، لگوم و گلومل آلوده می‌شوند، البته خوشه‌های آلوده دانه‌های بی اندازه کوچک و چروکیده تولید کرده، چنین دانه‌هایی بدون نشاسته و غیر قابل استفاده می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.